To freedom! - Reisverslag uit Tây Hồ, Vietnam van Marijke Linnartz - WaarBenJij.nu To freedom! - Reisverslag uit Tây Hồ, Vietnam van Marijke Linnartz - WaarBenJij.nu

To freedom!

Blijf op de hoogte en volg Marijke

29 November 2013 | Vietnam, Tây Hồ

Stage/co-schap zit erop! Marin en ik zijn free as(s) birds. Maar gaat dit weekend naar Sapa dus we gaan maandag pas echt beginnen met reizen. Heb ik nog even de tijd om afscheid te nemen van de familie, al mijn kantoorkleding naar huis te sturen (de komende foto’s zal ik vrijwel altijd hetzelfde aan hebben) en nog wat in te lezen voor de komende maand. Laos en Cambodja dus! We nemen de sleeperbus naar Luang Prabang vanuit Hanoi, ondanks de vele slechte verhalen die we erover gelezen hebben op internet (sjongejonge iedereen maakt tegenwoordig zo’n reisblog he!? Wat mainstream). Ook als we het in real life met mensen bespraken kregen we vaak een fronsend “are you sure!?” of een “oeh.. are you on a budget??”. Het schijnt dat deze beruchte busrit regelmatig langer duurt dan de 24-30 uur (al een redelijke marge) die ervoor staat en op zijn zachtst gezegd zeer oncomfortabel is. Gisteren vertelde iemand nog dat ie er ruim 50 uur over had gedaan, omdat de bus ergens in the middle of nowhere kapot ging. We hoorden en lazen over buschauffeurs die nooit stopten, mensen die (superdom) geen eten en drinken hadden meegenomen en dus uitdroogden/verhongerden, urenlang wachten bij de grens, hardop bellende Vietnamezen als je wil slapen en.. the list goes on. Het klinkt ook niet heel aantrekkelijk, maar ‘whatcha gonna do’: hoewel het vliegtuig je in een klein uurtje kan brengen, kost dat minstens ruim 3 keer zoveel als de bus. En je ziet natuurlijk niets van het landschap, dat adembenemend schijnt te zijn (of komt dat omdat mensen zo angstig in de bus zitten!? Of iemand in de bus heeft altijd intense stinkvoeten, ook dat is adembenemend -of toch in ieder geval besparend). Marin en ik willen graag overal levend aankomen. Als het iets langer duurt of iets minder comfy is maakt ons dat niet zoveel uit. Living on the edge, right?! You only…backpack once!(?)(uhh..)(…). In Laos is onze route South-bound, met in ieder geval tussenstops in Vang Vieng, Vientiane (hoewel daar dus niets aan schijnt te zijn!? Of iemand nog goeie tips?) en Pakse. Reistips zijn altijd meer dan welkom! Hoop dat het in Nederland allemaal goed gaat, ook al is het 20 graden kouder;)

XOXO